Blog

Hoe het is om bij Lima te komen

Geïllustreerde vrouw met kort golvend donkerblond haar en roze trui, lachend met haar handen om haar gezicht, met een warme en uitnodigende uitdrukking. Illustratie van Linda van Lima Wouw.

Ik praat in mijn podcasts vaak over herkenning, over patronen, over wat er speelt.

Maar vandaag doe ik iets wat ik eigenlijk niet zo vaak zo direct doe.

Ik vertel je hoe het voelt om bij Lima te komen. Niet wat NEI is. Niet hoe het werkt. Maar hoe het is als je binnenstapt en binnen vijf minuten denkt: hier is het veilig.

Want dat is waar het echt om gaat. Het resultaat is mooi en de theorie is mooi, maar hoe voelt het?

Liever luisteren dan lezen? 🎧 [Beluister aflevering 23 hier op Spotify]

Hoe het is om bij Lima te komen begint met gezien worden

Wat ik bijna altijd terugkrijg van vrouwen die bij mij een traject afronden, is niet “ik heb zoveel geleerd” of “ik begrijp nu eindelijk waar het vandaan komt.”

Het is: “Ik heb me hier voor het eerst echt gezien gevoeld.”

Ze hebben van alles geprobeerd. Ze zijn slim. Ze hebben veel inzicht. Ze weten waar hun problemen vandaan komen. Maar ze hebben zich nog nooit echt ergens begrepen gevoeld. Nog nooit een plek gehad waar al hun geheimen en eigenaardingen veilig waren om te delen.

En dat maakt alles uit. Want als je niet volledig open durft te zijn in je eigen ontwikkelproces, kom je ook niet zo ver als je zou kunnen.

Waarom veiligheid het verschil maakt

Ik weet hoe dat voelt, want ik heb het zelf ook lang gemist.

Ik heb bij een psycholoog gelopen. Ik heb verschillende therapeuten gezien. En als ik me niet veilig voelde, dan vertelde ik niet wat er echt in mijn hoofd zat. Niet wat ik tegen mezelf zei op momenten dat het zwaar was.

En dan kun je wel zeggen dat je daarmee je eigen ontwikkelproces saboteert. Daar ben ik het deels mee eens. Maar er is ook een reden waarom ik dat niet deed. Ik wil veilig zijn waar ik dingen vertel. Ik wil veilig zijn waar ik dingen deel.

En als ik die veiligheid niet voel, deel ik minder.

Daarom vind ik het zo belangrijk dat jij, als je bij mij komt, die veiligheid wel voelt. Dat je weet dat het oké is om alles te delen. Over wie het ook gaat, waar het ook over gaat.

Jij bent precies goed genoeg zoals je bent. Je gedachten zijn niet raar. Je ideeën zijn niet gek. En ik heb al heel veel bijzondere verhalen gehoord. Er kunnen er nog heel veel bij.

In aflevering 21 over de relatie met jezelf had ik het al over hoe moeilijk het is om jezelf echt te laten zien. Over hoe je stukjes van jezelf weggeeft omdat je niet zeker weet of je veilig bent. Die veiligheid begint bij Lima.

Wat er verandert als je echt alles op tafel legt

Hoe zou het voor jou zijn als je ergens binnenkomt en binnen vijf minuten voelt: hier is het veilig?

Als je dingen hardop hoort zeggen die je nog nooit hardop hebt durven zeggen. En als je denkt: oh. Maar dit is eigenlijk precies hoe ik hierover denk.

Dat zijn geen rare ideeën. Dat zijn geen verkeerde gedachten. Dat ben jij.

En dingen hardop uitspreken heeft een andere energie dan de gesprekken in je hoofd. Als jij de veiligheid voelt om echt alles op tafel te leggen, niet voor mij maar voor jezelf, dan kunnen we daarmee aan de slag. Dan gebeurt het grote verschil.

Ik heb een dame die recent haar traject bij mij afrondde. Ze gaat nu in haar eentje naar Italië voor een workcation. Ze heeft het voor de kinderen geregeld met haar ex-partner. Ze vindt het doodeng, maar ze gaat.

En als ik haar vraag hoe ze zich voelt, straalt ze. “Ik ben gewoon trots. Echt trots op mezelf.”

Dat klinkt misschien als een klein ding. Maar voor haar was het ondenkbaar. Dat ze ooit oprecht trots zou kunnen zijn op zichzelf.

Dat is wat er gebeurt als je niet meer hoeft te overleven. Als je mag gaan leven vanuit jouw eigen voorwaarden.

Lees ook: Blog afl 20 over waarom een nieuwe methode je niet gaat redden. Want ook bij Lima gaat het niet om een nieuwe methode. Het gaat om iemand die met jou meekijkt naar wat er echt onder zit.

Wat je bij Lima krijgt en wat niet

Geen kant-en-klare lijstjes. Geen stappenplan dat voor iedereen hetzelfde is. Geen preek over wat je anders moet doen. En ook geen zweverigheid zonder houvast.

Wat je wel krijgt: een plek waar je gezien wordt. Eerlijkheid, ook als het schuurt. Werk dat naar de kern gaat, niet naar de buitenkant. En verandering die beklijft, omdat het van binnenuit komt.

Er is een verschil tussen begrijpen wat er aan de hand is en in beweging komen. Bij Lima kom je in beweging.

Als je nog twijfelt

Dan wil ik je één ding meegeven.

Je hebt niets te verliezen. Alleen jezelf terug te vinden.

Plan een kennismakingsgesprek Geen pitch, geen verplichtingen. Gewoon kijken of het klopt.

Dit vind je misschien ook interessant

🌿 Welkom bij Lima – Voor contact met jezelf

🌿 Welkom bij Lima – Voor contact met jezelf

Lima is een praktijk voor vrouwen die voelen dat overleven niet langer genoeg is.
Hier vind je lichaamsgerichte begeleiding, NEI-therapie en woorden voor wat je systeem al weet.
Voor wie niet alleen wil begrijpen, maar werkelijk wil verschuiven.

Lees meer
Stel hier direct jouw vraag!