Blog

waarom je jezelf blijft beloven dat het anders wordt

Illustratie van een nadenkende vrouw met notitieboek op een zachte roze achtergrond met bloemen en de tekst: “Waarom je jezelf blijft beloven dat het anders wordt”. Afbeelding over persoonlijke groei, uitstelgedrag, zelfzorg en verandering.

Waarom je jezelf blijft beloven dat het anders wordt

Hoevaak heb jij jezelf al horen zeggen: maandag begin ik echt?

Of na de vakantie. Als de kinderen naar school zijn. Als het wat rustiger wordt.

Stoppen met roken. Afvallen. Beginnen met sporten. Eindelijk tijd voor jezelf nemen. Voor jezelf opkomen.

En dan komt maandag. En er is iets. En dan wordt het de maandag erna.

Ken je dat? Ik ook. Ik was zelf queen uitstel. En als iemand vroeg hoe het ging, zei ik: ja, maar maandag begin ik echt. Dan zeiden ze: maar het is nu dinsdag. En ik zei: ik heb niet gezegd welke maandag.

Zo eerlijk is het.

Waarom je jezelf blijft beloven dat het anders wordt heeft alles te maken met de kloof

Als ik terugkijk op mijn eigen patroon, dan zie ik iets wat ik ook bij bijna elke vrouw herken die bij mij binnenkomt.

Het verschil tussen hoe het nu is en hoe ik het wil hebben is soms gewoon te groot.

Ik wil van niet sporten naar drie keer per week. Ik wil van onbewust eten naar heel bewust voor mijn lichaam zorgen. En dan begin ik niet met één maaltijd aanpassen. Dan begin ik meteen mijn hele weekpatroon om te gooien.

En dat is gewoon niet realistisch. Je kan niet in één dag van helemaal links naar helemaal rechts.

En als het leven er dan langs komt, want dat doet het altijd, dan zijn de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt als eerste weg. Mijn kinderen hebben me nodig. Mijn partner verwacht wat. Mijn klanten verwachten wat.

De afspraken met anderen komen we altijd na. Die staan in de agenda. Die verzet je niet.

Maar die met jezelf? Die zijn van ongeschikt belang.

Inaflevering 22 over de kosten van wachten had ik het al over wat het je kost als je blijft uitstellen. Dit is de diepe kern ervan: het is niet dat je het niet wil. Het is dat je jezelf nooit als eerste prioriteit zet.

Wat er echt verandert als jij de eerste prioriteit wordt

Verandering begint niet op maandag.

Het begint op het moment dat jij jezelf als de belangrijkste afspraak gaat zien. Niet één keer op die maandagochtend. Maar ieder moment van de dag opnieuw.

En dat is precies waar het schuurt. Want op het moment dat je dat echt gaat doen, komen er dingen omhoog. Angsten. Overtuigingen. Saboteurs. Die maken dat het oncomfortabel voelt. Die fluisteren: dit is te groot. Dit lukt je toch niet.

En als je dat gevoel probeert te overwinnen met wilskracht, dan lukt het een paar weken. Misschien zelfs een paar maanden. Maar als het bekende leven je dan weer inhaalt, val je terug.

Want fundamenteel is er dan niets veranderd.

Als 3/6 in Human Design leer ik door vallen en opstaan. Dat betekent dat ik dit niet alleen uit theorie ken, maar ook uit eigen ervaring. En juist daarom weet ik wat er nodig is om echt iets te veranderen: je gaat aan de slag met wat er onder die beloftes zit.

Lees ook: Blog over waarom een nieuwe methode je niet gaat redden. Want ook daar gaat het over precies dit. Zolang je alleen op wilskracht werkt, verandert er structureel niks.

Wat als je het werk niet doet?

Dan word je geen stap verder. Dan worden de beloftes die je jezelf maakt steeds kleiner. Dan krimpt het vertrouwen in jezelf.

Dan word je een steeds grotere teleurstelling voor jezelf.

En dat is niet wat je verdient.

Jij verdient het om trots te zijn op jezelf. Om keuzes te maken voor jezelf. En je daar goed bij te voelen.

Herken jij dit?

Check even bij jezelf in.

Maak jij afspraken met anderen die je altijd nakomt, terwijl je eigen afspraken regelmatig worden verzet? Wacht je nog steeds op het juiste moment? Ben je al jaren bezig maar sta je met bepaalde dingen nog altijd op dezelfde plek?

Dan hoef je niet te wachten tot maandag om iets te doen.

Sla mijn nummer op en stuur me het woord Lima. Dan voeg ik je toe aan mijn WhatsApp groep waar ik dingen deel die ik niet overal post.

En als je weet dat je er klaar voor bent: plan een kennismakingsgesprek Geen pitch, geen verplichtingen. Gewoon kijken of het klopt.

Het enige juiste moment is nu.

Dit vind je misschien ook interessant

🌿 Welkom bij Lima – Voor contact met jezelf

🌿 Welkom bij Lima – Voor contact met jezelf

Lima is een praktijk voor vrouwen die voelen dat overleven niet langer genoeg is.
Hier vind je lichaamsgerichte begeleiding, NEI-therapie en woorden voor wat je systeem al weet.
Voor wie niet alleen wil begrijpen, maar werkelijk wil verschuiven.

Lees meer
Stel hier direct jouw vraag!